Fosfataza alkaliczna

Fosfataza alkaliczna, łagodne przejściowe zwiększenie jej aktywności

Bywa, że przypadkowo przy okazji badań krwi, czasami tylko profilaktycznych, stwierdza się nieprawidłowy wynik fosfatazy alkalicznej (FA). Dr Google sugeruje rodzicom nowotwór kości i wątroby. Na szczęście, zwiększona aktywność fosfatazy alkalicznej FA nie musi wskazywać na poważną chorobę kości lub wątroby. Szacuje się, że najczęstszą przyczynę zwiększenia aktywności FA u niemowląt i małych dzieci (prawie 3%) jest tzw. łagodna, przejściowa hiperfosfatazemia. Nie stwierdzono, aby u dzieci ze zwiększeniem aktywności FA, po wykluczeniu innych chorób występowały jakiekolwiek niekorzystne następstwa zdrowotne (stąd określenie łagodne).

Aktywność enzymu przeciętnie wzrasta 10 krotnie i wraca do wartości prawidłowych w ciągu 4 miesięcy (stąd określenie „przejściowe”).

Warunkiem rozpoznania łagodnego, przejściowego zwiększenia aktywności FA jest ujemny wywiad i wyniki badań w kierunku chorób kości lub wątroby. W badaniach krwi muszą być prawidłowe wynikami badań czynności wątroby  (AST, ALT, bilirubina i GGTP) a także prawidłowe stężenie jonów, wapnia, mocznika oraz kreatyniny.

Wymienione badania oraz badanie lekarskie pozwolą wykluczyć patologie, przede wszystkim:

·        choroby kości (krzywica, złamania, guzy kości);

·        choroby wątroby (zapalenie wątroby, cholestaza, choroby nowotworowe);

·        rzadziej choroby nerek (przewlekła niewydolność nerek, choroby cewek nerkowych)

·        oraz reakcje polekowe (leki przeciwpadaczkowe, antybiotyki).

Przyczyna łagodnego, przejściowego zwiększenia aktywności FA nie została w pełni wyjaśniona. Opisano związek zwiększenia aktywności FA z zakażeniem powszechnie występującymi wirusami, na przykład wywołującymi zakażenia układu oddechowego lub pokarmowego, enterowirusem lub wirusem Epsteina i Barr.

Opracowano na podstawie: Clinical Pediatrics, 2016, Vol. 55 (6), Andrew S. Chu, Jill G. Rothschild, Update on benign transient hyperphosphatasemia: recognizing an underappreciated condition: 564–566.

MIĘCZAK ZAKAŹNY

objawia się guzkami na skórze,

WAKACYJNY TATUAŻ

Tatuaż z henny może być atrakcyjną