Katar, czy jest groźny dla dziecka?

Wirusowy nieżyt nosa jest najczęstszą chorobą wiek u dziecięcego.

Jest typowym objawem przeziębienia. U dzieci katar trwa zwykle około 10 dni, a u kilkunastu procent ponad 2 tygodnie, jednak przed wyzdrowieniem może dojść do ponownego zakażenia. Małe przedszkolaki przez pół roku potrafią być zakatarzone.

Początkowo z nosa wy pływa przejrzysta wydzielina, która następnie przechodzi w gęstniejący śluzowo-ropny katar utrzymu jący się przez 5-7 dni. Zielony jego kolor nie musi świadczyć o zakażeniu bakteryjnym. Rodzice widz ą katar wypływający z nosa, ale w rzeczywistości stan zapalny obejmuje również połącz one z jamami nosa zatoki. Badania wskazują, że prawie u 90% chorych z katarem infekcyjnym obserwuje się objawy ze strony zatok. Do zapalenia zatok dochodzi, kiedy między zatoka mi, a nosem powietrze nie może swobodnie przepływać i śluz nie ma naturalnego ujścia z zatok. Praktycznie tak się zdarza gdy istnieje jakakolwiek blokada nosa. Niedrożność nosa może być również wyw ołana obrzękiem alergicznym śluzówki nosa, przerośniętym migdałkiem gardłowym oraz ewentualnymi wadami rozwojowymi nosa i zatok. Wspomniane blokady sprzyjają zakażeniom, a zakażenie je nasila. Występuje błędne koło zapalenia zatok wydłużające i nasilające chorobę.

Przeziębienie trwa do 10 dni. Natomiast stan za palny dłuższy niż 10 dni, ale krótszy niż 12 tygodn i, lub przebiegający z nasileniem objawów po 5 dniach nazywamy ostrym niewirusowym zapaleniem jam nosowych i zatok przynosowych. Długo utrzymująca się blokada nosa u zakatarzonego dziecka z często towarzyszącym bólem twarzy i osłabieniem węch u wskazuje, że już doszło do zajęcia zatok. Może również występować gorączka, kaszel i nieprz yjemny zapach z ust. Kataru nie należy lekceważyć, ale nie ma powodu od razu prowadzić dziecko, bez innych niepokojących objawów, do lekarza. Zadbanie o zdrow y klimat oraz skuteczne udrażnianie nosa i zatok są podstawą domowego leczenia. Po pierwsze, w szyscy wokoło muszą być zdrowi, zachowywać zasady higieny i unikać zarażenia się od dziecka. Zd rowego klimatu należy szukać w domu. Pokoje muszą być wietrzone, nie wolno palić papierosów! O ptymalna temperatura w domu wynosi 19-20 o C, a wilgotność 50-60%. Dziecko idące z katarem do szk oły lub przedszkola, wróci w gorszym stanie i jeszcze ma okazje zarażać innych.

Przeziębiony malec powinien wypijać więcej wody, herbatek owocowych oraz chudych rosołków. Bardzo ważne są ciepłe stopy. Stary sposób moczenia nóg w ciepłej wodzie ma sens. W celu złagodzenia objawów c horobowych stosuje się leki o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbólowym i przeciwgorączkowy m (ibuprofen). Nos należy czyścić skutecznie ale delikatnie. Próby mocnego wydmuchiwania przez o brzęknięte przewody nosa prowadzą do wtłaczania wydzieliny w odwrotnym kierunku, tzn. : do zatok oraz uszu. Wskazane jest wypłukiwanie zalegającego śluzu hipertonicznymi roztworami wodnym i. Preparaty upłynniające śluz ułatwiają oczyszczanie nosa i zatok.

Powszechnie stosowane kro ple zmniejszające obrzęk śluzówki nosa nie mogą być zakraplane dłużej niż 5dni. Jako że 90% za każeń w obrębie nosa i zatok przynosowych to zakażenia wirusowe, antybiotyki nie przynoszą pożąda nych rezultatów, a wręcz mogą zaszkodzić pacjentowi. Jednakże jeśli po 5-7 dniach samodzielneg o leczenia dolegliwości są nadal odczuwane, a tym bardziej jeśli się nasilają, to niezbędna będzie wizyta u lekarza. Pilnej, wcześniejszej wizyty wymaga choroba przebiegająca z gorączką powyżej 39 o C wraz z bólem głowy lub twarzy oraz katarem, nie tylko zielonym, ale i cuchnącym. Podob nie należy zgłosić się do lekarza gdy pojawia się ból ucha. Mogą zaistnieć wskazania do antybiotykote rapii.

Długotrwały, nieleczony stan zapalny może dopro wadzić do nieodwracalnego uszkodzenia błony śluzowej i pokrywających ją rzęsek. Zaś przekrwienie i zastój żylny utrudniają walkę z zakażeniem i w efekcie dochodzi do rozwoju przewlekłego zapalenia. Poważniejsze powikłania ostrego bakteryjnego zapalenia zatok przynosowych są na szczęście rzadkośc ią, ale wiążą się z powstawaniem ropni w okolicznych tkankach.

BOLI, czy nie boli?

Ból jest nie tylko dolegliwością, ale również

Wiosna, wiosna ach - apsik

Rozkwita zieleń, słońca więcej, ale nie wszystkim jest radośnie.